TIPS MENGHADAPI PEPERIKSAAN

1. PERSEDIAAN FIZIKAL

Kesihatan ……
Sebagai pelajar anda memerlukan kesihatan yang baik bermula dari ketika membuat persedian mengulangkaji hinggalah ke dewan peperiksaan. Keadaan kesihatan yang buruk akan mengganggu persediaan diri untuk peperiksaan. Pastikan anda menjaga perkara yang berikut:

i. Tidur yang cukup
ii. Jaga Pemakanan
iii. Riadah

Keselamatan……
Anda perlu menjaga keselamatan diri anda sebaiknya. Jauhkan diri anda dari aktiviti lasak yang boleh membawa kepada kecelakaan. Elakkan diri dari sebarang kecederaan. Anda pasti tidak mahu mengambil peperiksaan sewaktu berad dalam wad di hospital. Memanglah kecelakaan tidak pernah diundang, tetapi kalau anda tidak berhati-hati anda sebenarnya mendedahkan diri kepada pelbagai kemungkinan.

Harapan ibu bapa yang terlalu tinggi …….
Tidak ada ibu bapa yang tidak mengharapkan kejayaan anak-anak. Ada ketikanya pula ibu bapa berulangkali menyatakan harapan mereka kepada anak-anak tanpa memikirkan kemampuan sebenar diri anak. Harapan yang terlalu tinggi ini ada ketikanya menjadi beban kepada anak-anak hinggakan mengganggu fikiran mereka. Kepada ibu bapa, saya sarankan agar dorong anak-anak berusaha gigih dan melakukan yang terbaik mengikut kemampuan masing-masing. Nyatakan dengan jelas bahawa apa yang anda mahukan ialah anak-anak melakukan yang terbaik dan sungguh-sungguh. Anda redha walau apa sekalipun keputusannya kelak. Ini akan mengurangkan tekanan atas diri anak-anak.

2. PERSEDIAAN EMOSI

Dalam saat-saat menghadapi peperiksaan, anda perlu mengelak diri dari sebarang bentuk gangguan emosi. Perkara-perkara yang berikut perlu dielakkan:

i. Pertengkaran dengan rakan-rakan;
ii. Melakukan perkara yang membuatkan ibu bapa marah
iii. Cinta monyet yang mungkin kecundang disaat-saat peperiksaan
iv. Bersikap terlalu yakin - "overconfident"
v. Berprasangka buruk terhadap orang lain

3. PERSEDIAAN ROHANI

Selain dari persediaan fizikal, mental dan emosi, persediaan rohani juga perlu. Anda perlu faham kedudukan kita sebagai hamba hanyalah mampu melakukan usaha sebaik mungkin tetapi hasil sebenarnya Allah lah yang menentukannya. Ketenangan jiwa dan fikiran sangat perlu disaat-saat menghadapi peperiksaan, oleh itu lakukanlah sesuatu untuk meraih ketenangan ini. Antara perkara yang boleh anda lakukan ialah:

i. Banyakkan bermunajat kepada Allah. Lakukan Solat Hajat
ii. Mohon restu kedua ibu bapa
iii. Banyakkan berzikir dan membaca Al-Quran
iv. Jauhi maksiat
v. Banyakkan berdoa

Tip latihan peperiksaan……
1. Latih mengeluarkan maklumat dengan banyak, cepat dan tepat.
2. Latih dalam tempoh masa yang tertentu.
3. Anggapkan setiap latihan seperti peperiksaan sebenar.
4. Latih menjawab mengikut strategi menjawab soalan yang berkesan.

SEMOGA BERJAYA !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...